Matpusslet

De nya nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) fokuserar på  matvanor med mycket näring och mat för ett friskare liv. Tanken är också att om man läser & följer rekommendationerna så ska risken för övervikt, högt blodtryck, stroke, högt kolesterol, diabetes och benskörhet minska…
Det låter bra, tycker jag..

Vill du lusläsa rekommendationerna, bakgrund till dem etc.  ( vilket jag inte tror att du vill – det är mycket..) så finns NNR Part 1 att ladda ner från livsmedelsverkets hemsida www.slv.se. Denna hemsida är över huvudtaget en bra & seriös informationssida när du  funderar över  hälsa, mat och näring.

Här kommer i alla fall en summering över några ställningstagande och rekommendationer till val:

* Mer fullkorn, grönsaker, frukt och bär för mer vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer, samt för att de ger lite energi i förhållande till volym.

* Mer fisk för fettsyrornas skull och för att tillföra bland annat D-vitamin, jod och selen.

* Mjukare fett och mindre salt för att förebygga hjärtkärlsjukdomar

* Mindre socker för att öka näringstätheten i kosten som helhet, och för att minska övervikt och fetma.

Det kan vara bra att förstå att dessa rekommendationer är mycket generellt hållna för att de basuneras ut till en hel population – dvs hela norden. Det betyder dock inte att de inte kan vara något för dig som individ. Men huruvida man ska äta mer eller mindre beror naturligtvis på hur mycket eller lite man redan äter…:)).  Alltså, när du ska till att ändra lite i dina matvanor så är det viktigt att du utgår ifrån dig…, inte någon annan…och då kommer du säkert till frågan, hur mycket frukt och grönt äter jag egentligen…., fisk?…rapsolja, olivolja, smör?

Ja, det är väl där det börjar…

Jag fick pussla en del för att ta klivet upp på Kebnekaises topp! MER energi helt enkelt…IMG_2212

 

 

Detta inlägg postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Comments are closed.